Week 1 - Reisverslag uit Skaulo, Zweden van Maartje Laar - WaarBenJij.nu Week 1 - Reisverslag uit Skaulo, Zweden van Maartje Laar - WaarBenJij.nu

Week 1

Door: Maartjevdl

Blijf op de hoogte en volg Maartje

04 September 2014 | Zweden, Skaulo

Donderdag ochtend om 6 uur ben ik samen met mijn klasgenootje Amber vertrokken naar Zweden vanuit Düsseldorf. Om 13 uur kwamen we daar aan, op het vliegveld stond de eigenaresse van het bedrijf waar wij 10 weken stage gaan lopen al op ons te wachten. Ze hield een bordje omhoog waar t logo op stond van het bedrijf ''Snowtrail dogcamp'', hieraan konden we haar herkennen. Na een uur gereden te hebben en veel gepraat te hebben met de eigenaresse Lotti waren we erg benieuwd naar hoe het eruit zou zien.

Eenmaal op het bedrijf aangekomen maakte we kennis met Finn, een duitse jongen die 3 weken op het kamp verblijft als helper. Na onze crew cabin gezien te hebben liepen we een rondje over het bedrijf en stonden we versteld van hoeveel honden er zijn. We waren meteen enthousiast. Alleen over de ''crew cabin'' waren we wat minder enthousiast... Het is allemaal erg klein, maar alles zit er wel in. Er is een keukentje, eettafel, bank en er kunnen 5 mensen slapen. Na onze bedden op de bovenste etage opgemaakt te hebben hebben en onze koffers uitgepakt te hebben gingen we eten samen met Finn en Lotti. Dat was goed te doen dus er viel weer een last van onze schouders. (; Na het eten waren we zo kapot van onze lange reis en het vroege opstaan dat we vrijwel meteen in bed zijn gaan liggen.

De volgende dag mochten we nog niet zoveel doen als alleen maar meekijken. Eerst keken we mee hoe het voeren van de honden eraan toe gaat. Daarna gingen we met Finn de poep ruimen in de hokken. Na dit allemaal gedaan te hebben is het pas tijd om te ontbijten. Dat was voor ons ook wel wennen om eerst te werken en daarna pas te eten. Maar ook dat went wel na een week moet ik zeggen. Verder dachten we dat ze al begonnen waren met het trainen van de honden, maar Lotti vertelde dat ze daar zelf nog geen tijd voor heeft en altijd de hulp inschakeld van Lies, een vrouw die sinds 6 jaar in Zweden woont en zelf ook sledehonden heeft. Hierdoor waren we een beetje teleurgesteld aangezien de dagen nu een beetje leeg bleven.

Zondag ontmoette we Lies aangezien die nieuwe puppies kwam brengen. Dat was erg leuk want ja wie vind puppies nou niet leuk? Ook Lies was erg aardig, en ze komt uit België dus dat we Nederlands konden spreken met haar was voor ons ook wel erg fijn. Lies vertelde ons dat we vanaf woensdag zouden beginnen met trainen. Na het bezoek van Lies keken we erg uit naar woensdag aangezien onze dagen nog steeds beetje leeg waren. Ookal waren we erg druk bezig met ieder 40 (!) hondennamen uit ons hoofd leren.. Toch waren we erg aan toe in wat meer actie en 't trainen van de honden waarvoor we hiernaar toe gekomen zijn. Want nu deden we ook veel dingen die niks met de honden te maken had, hoort erbij natuurlijk! Zo hebben we veel bessen geplukt voor de winter, en hebben we samen gevist met Finn.

Sinds dinsdag kende we ieder de helft van de hondennamen en hierdoor hadden we ook ieder de verantwoordelijkheid over een helft van de honden. Zo konden we vanaf nu zelf de honden gaan voeren aangezien we nu weten wat iedere hond krijgt aan voer. Amber voert de linkerkant van het kamp ''haar'' 40 honden en ik voer de rechter kant ''mijn'' honden. Er is ook een nieuwe helper aangekomen, een Duits meisje Eline, komt hier 4 maanden ervaringen opdoen. Vanaf t eerste moment klikt het goed met ons en het brengt meteen wat gezelligheid waar we wel aan toe waren!

Eindelijk was het woensdag en begonnen we met trainen! Vol enthousiasme stonden we op en begonnen we met het voeren van de honden. Lies zou pas na de lunch komen voor het trainen van de honden, dus daarvoor hebben we samen met Eline en Lotti visnetten uitgehangen in het meer.. Toen we terugkwamen was Lies er al, na samen met haar geluncht te hebben begonnen we met trainen. Dit houd in dat we deze week alle teams 1 keer willen laten lopen. De honden lopen dan een rondje van ongeveer 8 kilometer om zo weer wat spieren op te bouwen. De honden worden aangespannen voor de quad aangezien er geen sneeuw ligt gebruiken ze de quad. We mogen de quad niet zelf besturen maar mogen achterop zitten en kijken. Het aanspannen van de honden is onze grootste taak tijdens het trainen, en dit is ook wel erg zwaar bij sommige honden. Vooral deze eerste keren barsten ze van de energie en sommige zijn dan compleet gek geworden. Na flink geworstel stond het eerste team van 10 honden aangespannen. Ik ging als eerste mee achterop de quad. Onderweg moeten de honden 1 keer omdraaien op de parkeerplaats om hierna door te lopen naar het kamp dit was nog de vraag hoe dit zou gaan. Het was onderweg prachtig om te zien hoe de honden die ik alleen nog maar had gezien in de kooien te zien rennen. Zoiezo is het heel mooi om die honden zo te zien werken voor ons. De draai ging bij ons de eerste keer uitstekend, ik was verbaasd hoe goed de leaddogs (de 2 honden die voorop lopen) luisterde naar Lies. Nadat we terug waren moest er nog 1 team getraind worden en toen ging Amber mee. Donderdag zou Lies terugkomen om meer teams te trainen. We vonden het heel leuk het trainen maar hadden misschien verwacht dat wij zelf wat meer mochten doen, maar dat is misschien nu nog in het begin.

Donderdag (vandaag) kwam Lies wat vroeger om te trainen, hierdoor hadden we vandaag 3 teams getraind en ging het ook een sneller als gisteren. We wisten nu wat er moest gebeuren dus we konden snel doorgassen. Vandaag waren we wat positiever ingesteld aangezien we nu weten wat we kunnen verwachten van het trainen.

Morgen komt Lies opnieuw teams trainen en het weekend zal ze niet komen. Ik ben benieuwd hoe de tweede week zal gaan aangezien we nu sinds een paar dagen meer zelf met de honden mogen doen.

Tot volgende week !

• 11 September 2014 - 12:28

Renier En Bep:

Heee Maartje, spannend verslag. Leuk om je op deze manier te volgen.

Succes met alles !!
    Heel veel groetjes van ons. Renier en Bep